پل خواجو، قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

جاذبه های گردشگری اصفهان: پل خواجو

پل خواجو یکی از معروف ترین پل های ایران است. این پل علاوه بر پل، به عنوان یک ساختمان و مکانی برای جلسات عمومی عمل می کند و با نقاشی و کاشی کاری تزیین شده است. این یک نمونه کامل از معماری ایرانی است. پس از گذشت 350 سال از ساخت این پل، همچنان مثل اولش کار می کند. این مرکز به عنوان یک مرکز تفریحی با هدف تعاملات اجتماعی و تبادل فرهنگی عمل می کند.

پل خواجو، قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

ساخت و ساز پل خواجو

پل خواجو بهترین پل اصفهان است. این پل به دستور شاه عباس دوم، پادشاه صفوی ایران در سال 1650 ساخته شد.

 

ویژگی شگفت انگیز پل خواجو

این پل با کاشی کاری های هنری و نقاشی های افسانه ای تزئین شده است. در مرکز این بنا کوشکی وجود دارد که شاه عباس، زمانی بر روی آن نشسته و منظره آن را تحسین کرده است. هر چند تنها باقیمانده صندلی پادشاهی یک صندلی سنگی است.
 

معماری پل خواجو

پل خواجو، قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

پل خواجو، یکی از نمونه های واقعی معماری ایرانی است و نشان دهنده نفوذ فرهنگی صفویان در ایران است. همانطور که آرتور آپهم پوپ می گوید:

این بنا اوج معماری پل ایرانی و یکی از جالب‌ترین پل‌های موجود در دنیاست. جایی که کلیت آن دارای ریتم و وقار است و در شادترین قوام، سودمندی، زیبایی و تفریح ​​ترکیب می‌شود.

دارای 23 طاق به طول 133 متر و عرض 12 متر است. عرض معبر پل 7.5 متر است و این پل دو طبقه از آجر و سنگ ساخته شده است. لازم به ذکر است که دارای 21 کانال ورودی و خروجی بزرگتر و 26 کانال کوچکتر می باشد. شایان ذکر است قطعات سنگی به کار رفته در این پل 2 متر طول دارند. آنها پل را در سال 1873 تعمیر کردند.

 

کاربرد پل

به دلیل وجود دروازه های دریچه ای در زیر طاق های روی رودخانه، جریان آب را در رودخانه تنظیم می کند. با بسته شدن دروازه‌های آب، سطح آب بالا می‌رود، بنابراین آبیاری بسیاری از باغ‌های حاشیه رودخانه را تسهیل می‌کند. قابل ذکر است که سطح زیرین پل برای عابران پیاده قابل دسترسی بوده و مکان سایه‌دار مناسبی برای استراحت است.

پل خواجو، قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

گردش هوا

سطح عابر پیاده پل، فضایی طاقدار در داخل طاق‌هایی ایجاد می‌کند که آن را به یک شرایط ریزاقلیمی تبدیل می‌کند. به طوری که آب و هوا جریان داشته باشد و شرایط آب و هوایی خنک ایجاد کند.

آبشار پلکانی برای افزایش اثربخشی کنترل سیل در ضلع غربی پل است. مردم نیز به دلیل خنکی آب جاری برای شستن لباس یا ملاقات با یکدیگر در آنجا جمع می شدند.

پل خواجو، قدیمی ترین پل سرزمین گنبدهای فیروزه ای

زیبایی های پل

امروزه نقاشی های اصلی و کاشی کاری های زیبا روی پل موجود است. علاوه بر این، پل هنوز هم کار می کند، اگرچه 350 سال از ساخت آن می گذرد. این مرکز به عنوان یک مرکز تفریحی، اجتماعی و فرهنگی عمل می کند. طاق های شگفت انگیز داخل پل در نگاه اول توجه همه را به خود جلب می کند، به خصوص در شب هایی که با نورهای درخشان تزئین شده اند.