موزه ظروف شیشه ای و سرامیک تهران

 

جاذبه گردشگری تهران: موزه ظروف شیشه ای و سرامیک

در مرکز شهر تهران، ساختمان قدیمی زیبایی وجود دارد که اکنون خانه صنایع دستی جالب باستانی است. موزه ظروف و سرامیک ایران یا به قول ایرانیان موزه آبگینه یکی از مجموعه‌های منحصر به فرد هنرهای شیشه‌گری در ایران است. اگر همیشه دمیدن شیشه و ظروف شیشه ای برای شما جالب است، اکنون بهترین فرصت برای شماست که ببینید ایرانی ها چگونه آنها را هزاران سال پیش می ساختند.

موزه ظروف شیشه ای و سرامیک تهران

درباره موزه ظروف شیشه ای و سرامیک

آیا می دانستید که امپراتوری ایران بیش از 4000 سال از شیشه استفاده می کرده است؟ در این موزه جالب با ساختمان و معماری بی نظیرش می توانید مجموعه کمیاب آثار شیشه ای و گلی را بیابید. اشیایی با قدمت هزاره چهارم قبل از میلاد تا امروز و همچنین آثار شیشه ای از هزاره اول قبل از میلاد تا دوران معاصر را خواهید دید. دو تالار ورودی و شش تالار اصلی با کارکردها و طراحی های متفاوت وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این موزه عالی با ما همراه باشید.

موزه ظروف شیشه ای و سرامیک تهران

موزه تاریخچه ظروف شیشه ای و سرامیک

این موزه که در واقع یک خانه تاریخی است قدمتی 90 ساله دارد. متعلق به احمد قوام یکی از سیاستمداران معروف عصر قاجار است. او از این خانه زیبا به عنوان محل سکونت و محل کار خود استفاده کرده بود. این مکان مدت کوتاهی سفارت مصر بود و سپس در سال 1355 به دفتر فرح پهلوی فروخته شد. سرانجام در سال 1359 به موزه تبدیل شد و در سال 1377 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

موزه ظروف شیشه ای و سرامیک تهران
 

موزه معماری ظروف شیشه ای و سرامیک

موزه آبگینه و سرامیک ایران و باغ اطراف آن 7000 متر مربع مساحت دارد. این ساختمان دو طبقه دارای معماری منحصر به فرد ایرانی- اروپایی است. یک پله چوبی به سبک روسی وجود دارد که نظر شما را جلب می کند. علاوه بر این، با هوشمندی هانس هولین، معمار و طراح مشهور اتریشی، دکوراسیون داخلی در نوع خود بسیار خاص است. او از نمادین ترین جاذبه های تاریخی ایران مانند تخت جمشید و پاسارگاد (کاخ تاچار، ستون ها و موارد دیگر) استفاده کرد. از این رو، موزه به شیوه ای مدرن شبیه معماری باستانی ایران است.

نه تنها ویترین ها و اشیاء شما را شگفت زده خواهند کرد، بلکه خود ساختمان نیز یک شاهکار است. آنها از بیش از 50 نوع آجر مختلف با نقوش گل در ساختمان و نمای بیرونی استفاده کردند. این طرح ها برگرفته از هنر سلجوقی است. فراموش نکنید که نگاهی به گچ کاری های ظریف بیندازید! بنابراین، هر از گاهی به سقف و دیوارها نگاه کنید و ممکن است عاشق آینه کاری ها شوید.

موزه ظروف شیشه ای و سرامیک تهران

در موزه ظروف شیشه ای و سرامیک چه باید کرد؟

یک فروشگاه در طبقه همکف وجود دارد که می توانید کتاب، دی وی دی و سایر سوغاتی ها را بخرید. همچنین می توانید در باغ و حیاط موزه قدم بزنید. اگرچه موزه در وسط شهر شلوغ تهران واقع شده است، اما در محوطه موزه احساس آرامش خواهید کرد.

قابل ذکر است که می توانید در موزه عکس و فیلم برداری کنید. همچنین در هیچ منطقه ای از موزه آبگینه و سرامیک ایران نمی توان سیگار کشید.

 

محل موزه ظروف شیشه ای و سرامیک

موزه ظروف و سرامیک ایران در مرکز شهر تهران، در خیابان سی تیر واقع شده است . با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید به این مکان برسید. پس از رسیدن به این مکان، در مجاورت جاذبه های گردشگری متعددی مانند موزه جواهرات ملی، موزه مقدم، باغ نگارستان، کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران، موزه ملی ایران، پورتال باغ ملی، موزه و کتابخانه ملک قرار می گیرید.

همچنین پیاده روی در طولانی ترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان ولیعصر را از دست ندهید. کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد.