جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

ماسوله، شهری زیبا روی کوه

ماسوله یک شهر تاریخی و توریستی و یک اثر کامل معماری در ایران است. به دلیل سبک معماری خود که در آن "حیاط ساختمان، سقف ساختمان پایینی است" شناخته شده است. این شهر اولین شهر تاریخی زنده ایران است که در سال 1354 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. یکی از نکات جالب توجه این است که ارتفاع پایین ترین قسمت تا بلندترین قسمت آن حدود 120 متر است. مه زیبای شهر آن را در چشم بازدیدکنندگان جذاب تر کرده است.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

درباره ماسوله

ماسوله در 60 کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان است. بر اساس منابع مختلف، قدمت این شهر حدود 800 تا 1000 سال است. می توانید تاریخ، طبیعت و فرهنگ مردم محلی را بشناسید و احساس کنید که مانند آنها زندگی می کنید. تقریباً هر فصل، شهر توسط یک غبار نرم پوشیده می شود. به قدری برای چشم خوشایند است که ممکن است نظر خود را در مورد ورود به شهر تغییر دهید و در عوض آن را از دور تماشا کنید.

معماری، البته، اولین دلیل برای بازدید از این شهر است. اما کوه، جنگل، حومه سرسبز و آبشار، روی هم رفته از دیگر ویژگی های ماسوله است که مردم را به خود جذب می کند. شمال، جنوب و غرب بخش مرکزی شهر به سمت کوه ها هدایت می شود و مشرق به دره های چشم نواز می پردازد. سقف خانه ها علاوه بر حیاط به عنوان پیاده رو برای اهالی استفاده می شود. صاحبان خانه ها قبلاً با تبدیل بخشی از خانه خود به یک منطقه عمومی کنار آمده اند. تردد افراد فقط با پای پیاده امکان پذیر است و استفاده از وسایل نقلیه در ساختار منازل و راه پله ها ممنوع است.

دولت ایران ارزش‌های تاریخی و طبیعی این سرزمین را کاملاً درک کرده است و توسط سازمان‌های مسئول به شدت حفظ می‌شود. همچنین در سال 1975 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله
 

معماری ماسوله

معماری ماسوله به دوران زندیه بازمی گردد. معماری خاص این منطقه سبکی کاملاً ناآشنا را برای غریبه ها ایجاد کرده است. معماری این شهر معماری برونگرا نام دارد. این فرم نوعی معمولی است که در شمال ایران به دلیل وجود تپه ها و کوه های سرسبز زیاد استفاده می شود. بر این اساس منطقه ایجاب می کند که خانه ها شکلی برون گرا داشته باشند. معماری برون گرا به این معناست که خانه ها دارای تعداد زیادی پنجره و بالکن یا به طور کلی چیدمان فضایی باز هستند. این چیدمان های باز به عنوان یک تهویه مطبوع برای خانه ها عمل می کنند و از جریان های باد به خوبی استفاده می کنند. علاوه بر این، آنها بیشتر شبیه یک زنجیره عمودی به جای خانه های خطی افقی مناطق مدنی هستند. این سبک به خانه ها انعطاف پذیری می دهد تا هم به عنوان ملک خصوصی و هم به عنوان عابر پیاده عمومی استفاده شوند.

خانه ها در دامنه کوه خیلی کم ساخته نشده اند تا در معرض خطر سیل قرار گیرند. از سوی دیگر، آنقدر هم بالا نیست که بتوان در زمستان خیلی سرد بود. وسط کوه بهترین قسمت است و خانه ها در آن قرار دارند.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

سازه خانه در ماسوله

خانه‌های ماسوله به رنگ زرد ایرانی هستند تا در مه غلیظ راحت‌تر شناسایی شوند. رنگ زرد هر ساله توسط مالکان برای حفظ رنگ خانه هایشان تجدید می شود. خانه های دو طبقه از قسمت های مختلفی مانند ورودی، زیرزمین، سرویس بهداشتی، اتاق مهمان، اتاق زمستانی با هال و ایوان کوچک، اتاق نشیمن و پله هایی که طبقه همکف را به طبقه دوم متصل می کند، ساخته شده است. سنگ، آجر و چوب مصالح مورد استفاده در خانه ها هستند. خانه ها بر روی یک سنگ یکپارچه ساخته شده اند که در آن منابع آب طبیعی وجود دارد.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

موزه های ماسوله

در ماسوله سه موزه وجود دارد. آنها تاریخ طبیعی، میراث فرهنگی و اعتقادات مذهبی این شهر را نشان می دهند.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

بازار ماسوله

شادی و نشاط بازار سنتی ماسوله را تجربه کنید. سادگی و شادی اهالی به شما می فهماند که چرا به این بازار «قلب تپنده ماسوله» می گویند. مردم محصولات خود را در این بازار به فروش می رسانند که آن را به مکانی عالی برای خرید سوغاتی تبدیل می کند.

جاذبه های گردشگری گیلان: ماسوله

سوغاتی های ماسوله

به عنوان سوغاتی، می توانید هم صنایع دستی محلی و هم تنقلات خوشمزه تازه بخرید. محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر، عروسک‌های بافتنی کوچک و بزرگ است که آثار هنری زنان محلی است. سس انار، رول میوه و سبزیجات خشک چیزهایی هستند که می توانید از خوردن آنها لذت ببرید. ظروف سفالی، جوراب های پشمی رنگارنگ، گیوه (کفش های سنتی مردم شمال ایران)، قالیچه و صنایع دستی حصیری از دیگر سوغاتی هایی هستند که می توانید از اینجا بخرید.

 

چه زمانی به ماسوله سفر کنیم؟

فصل خاصی وجود ندارد که بتوانیم بازدید از این شهر شگفت انگیز را توصیه کنیم. هر فصلی در این سرزمین بهشتی زیبایی های خاص خود را دارد. بنابراین، با خیال راحت آن را برای تعطیلات بعدی خود انتخاب کنید.