موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ

جاذبه های گردشگری شیراز: موزه پارس

این بنا به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته می شود. موزه پارس یا باغ نظر، ادای احترام به اشیاء و اشیای ارزشمند متعدد از دوران مختلف تاریخی، از پیش از اسلام تا پس از اسلام است. بیایید نگاهی دقیق تر به این موزه هیجان انگیز بیندازیم.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ

درباره موزه پارس

ساختمان موزه پارس در میان باغی و زیر نظر مستقیم کریم خان زند، والی معروف شیراز ساخته شد. به شکل هشت ضلعی نامنظم در دو طبقه با سقفی بیش از 14 متر ارتفاع دارد. می توانید در بیرون از ساختمان آلاچیق گشتی بزنید و از سه شی تاریخی که در باغ هستند دیدن کنید. همگی کتیبه های سنگی هستند که قدمت آنها به دوران قاجار می رسد. همچنین در میان درختان متعددی که در این باغ وجود دارد می‌توانید درختانی را پیدا کنید که به عنوان درختان کهنسال نامگذاری شده‌اند.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ

یکی از مهم ترین قسمت های این موزه، قبر کریم خان زند است. او یکی از عادل ترین والیان تاریخ ایران بود. بنا به وصیتش در داخل کوشک در ضلع شرقی به خاک سپرده شد. اما جالب است بدانید که این قبر زمانی خالی شد که آقا محمدخان یکی از شاهان قاجار به دلیل کینه توزی که نسبت به کریم خان داشت تصمیم گرفت استخوان‌ها را جابجا کند و زیر پلکان کاخ گلستان تهران بگذارد.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ
 

معماری موزه پارس

وقتی به داخل غرفه قدم می گذارید، خود را در یک سالن مرکزی بزرگ با گنبدی دیدنی می بینید. کف آن با سنگفرش پوشانده شده است و حوض هشت ضلعی از سنگ مرمر در وسط محل قرار دارد که نمایش هایی رویایی و با طراوت ایجاد می کند. الگوی کاشی‌های سرامیکی و همچنین اسکیت‌های معمولی با نقاشی‌های زیبا از پرندگان و گل‌ها را جذاب خواهید دید.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ

اشیاء موزه پارس

می توانید اشیاء و اقلام گرانبهایی مانند جعبه مداد، جعبه و قاب آینه که نقاشی های زیبای افراد مشهور روی آن ها قرار دارد، را پیدا کنید. همچنین یکی از چیزهای منحصر به فردی که در داخل این موزه وجود دارد، قرآن دست نویس با فونت محقق است. این قرآن تقریباً 600 سال پیش نوشته شده است. طلسم نوشته شده از دوران قاجار یکی دیگر از اشیای جالب این موزه است که با کلمات ابجدی نوشته شده است، اعداد نوشته شده فوق العاده حذف شده در این طلسم توجه شما را به خود جلب می کند. در این موزه می توانید نقاشی های زیبای کریم خان و حافظ را بیابید. شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که در این موزه تجهیزات نظامی وجود دارد که با طلا تزئین شده اند و قدمت آنها به دوره صفویه می رسد. اشیای مفرغی مرغوب استان لرستان از دیگر اشیایی است که در این موزه می توانید پیدا کنید. آنها بیش از 3000 سال قدمت دارند. اما برخی از سفال‌های سفالی قدیمی‌تر از این مورد هستند که در اطراف شیراز کاوش شده‌اند که بیش از 5000 سال قدمت دارند. موزه پارس حتی اشیایی از دوران پهلوی نیز دارد. شما مجذوب آثار هنری ظریف در ظروف و ظروف خواهید شد. در این اشیا هنرمندان از تکنیک هایی مانند میناکاری، خاتم کاری و طلاکوبی استفاده می کردند.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ

موقعیت موزه پارس

موزه پارس به سایر جاذبه‌های گردشگری معروف شیراز نزدیک است، بنابراین دسترسی به مکان‌های دیگر مشکلی ندارید. ارگ کریم خان، حرم مطهر شاهچراغ، نارنجستان قوام، سرای مشیر، بازار وکیل و آرامگاه حافظ از جاذبه‌های اطراف هستند.

موزه پارس، نگاهی دقیق تر به تاریخ