ارگ کریم خان، عمارت بزرگ پادشاه

تاریخچه، آدرس و عکس های ارگ کریم خان

ارگ کریم خان که به زندان کریم خان نیز معروف است، در سال 1697 به فرماندهی کریم خان زند، پادشاه معروف سلسله زند، ساخته شد. بسیاری از گردشگران بین المللی از این مکان دیدن می کنند، زیرا از نظر معماری یکی از برجسته ترین خاطرات سلسله زندیه است. در حال حاضر در حال بازسازی است زیرا برخی از قسمت های آن به نوعی خراب شده است.

ارگ کریم خان، عمارت بزرگ پادشاه

موقعیت ارگ کریم خان

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز، در بلوار کریم خان زند و جنب میدان شهدا واقع شده است. جاذبه های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که از آن جمله می توان به موزه پارس، حمام وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک و مسجد جامع عتیق اشاره کرد.

ارگ کریم خان، عمارت بزرگ پادشاه

تاریخچه ارگ ​​کریم خان

ارگ کریم خان در سال 1697 زمانی که سلسله زندیه بر کشور حکومت می کرد ساخته شد. زمانی که کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، تغییرات قابل توجهی ایجاد شد. او حرفه ای ترین معماران و هنرمندان را به شیراز دعوت کرد و از آنها خواست که این سازه واقعا شگفت انگیز را بسازند.

ارگ کریم خان در ادوار مختلف تاریخی کارکردهای مختلفی داشته است. محل زندگی کریم خان زند در دوره زندیه، محل زندگی حاکمان محلی در دوره قاجاریه و زندان در دوره پهلوی بوده است. در حال حاضر در مرحله بازسازی قرار دارد تا به موزه تبدیل شود. ارگ کریم خان در سال ۱۳۵۱ در میراث ملی ایران به ثبت رسید.
 

معماری ارگ کریم خان

ارگ کریم خان دارای 4 دیوار به ارتفاع 12 متر است که به 4 برج آجری مدور به ارتفاع 14 متر با زاویه 90 درجه متصل شده است. مصالح غالب به کار رفته در این سازه سنگ و گچ است.

به گونه ای ساخته شده است که می تواند هم کارکرد مسکونی و هم سیاسی داشته باشد. دیوارهای بیرونی مستحکم و مرتفع با جان پناه هایی در بالای آنها برای سربازان و با هدف تیراندازی ساخته شده است.

ارگ دارای پلان ذوزنقه ای معیوب است و دلیل آن این است که خاک قسمت شمال غربی برای ساختن چنین برج عظیمی مناسب نبوده است. بنابراین، معماران برای حفظ امنیت برج، نقشه قبلی را تغییر دادند.

برج های اطراف ارگ کریم خان دارای سه طبقه مجزا هستند که با استفاده از پلکان مارپیچ می توان به طبقه بالا رفت. در هر طبقه دو اتاق وجود دارد که یکی برای استراحت سربازان و دیگری برای نگهداری اسلحه بوده است.

ساختمان های مسکونی ارگ در قسمت های شمالی، غربی و جنوبی قرار دارند. هر کدام یک ایوان یا دو ستون سنگی در نمای جلوی خود دارند. اتاق های این بناها با معماری هنری ایرانی مانند مقرنس و امثال آن تزئین شده است. یک نکته جالب در مورد این اتاق ها این است که همه آنها به هم مرتبط هستند. در جلوی هر ایوان حوض کوچکی طراحی شده است که قبلاً توسط قنات رکن آباد تغذیه می شد که اکنون خشک شده است.

دروازه برج شرقی که دروازه اصلی ارگ است با تابلوی کاشیکاری بزرگ تزئین شده است. این تابلو تصویری از اسطوره معروف ایرانی، شاهنامه است. حمام خصوصی شاه و برخی از امکانات رفاهی دیگر نیز در آن وجود دارد.

ارگ کریم خان، عمارت بزرگ پادشاه

ساعات بازدید

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، باید بدانید که نمی توانید بدون برنامه ریزی منظم از جاذبه های شیراز دیدن کنید زیرا تعداد آنها بسیار زیاد است. بنابراین، ممکن است لازم باشد ساعات کاری هر جاذبه را بدانید. ارگ کریم خان در بهار و تابستان از ساعت 8:00 تا 20:30 و در پاییز و زمستان از ساعت 8:00 تا 19:30 باز است.